Omahoidon A ja O löytyy hygieniasta, oikeanlaisista kengistä ja jalkavoimistelusta.

Jalkojen pesu ja huolellinen kuivaus on suositeltavaa tehdä päivittäin, minkä lisäksi jalat on hyvä rasvata riittävän rasvaisella voiteella. Hoidettu iho kestää paremmin toistuvaa rasitusta, mikä puolestaan ennaltaehkäisee haavojen ja kovettumien syntymistä. Sukat tulee vaihtaa puhtaisiin päivittäin. Niitä on suositeltavaa pestä 60:ssä asteessa. Kenkien pohjallisia kannattaa tuulettaa usein. Pohjallisten nosto pois kengästä voi riittää, mutta tarvittaessa pohjallisia voi pestä käsin tai pitää pakkasella ulkona.

Suomalaisten tulisi kiinnittää enemmän huomiota kenkien valintaan, koska kengät ovat suurin jalkaterän virheasentoja aiheuttava tekijä. Suomalaisilla on tyypillisesti leveät jalkaterät. Kannattaa huomioida, etteivät ulkomaalaisten valmistamat kengät välttämättä sovellu kaikenlaisille jaloille. Kengän lestin tulisi olla pohjasta katsottuna mahdollisimman suora ja kärjestä pyöreä, jotta varpaille jää tilaa liikkua. Hyvillä kengillä voidaan ennaltaehkäistä monia yleisiä jalkavaivoja, joista esimerkkejä ovat muun muassa jalkaterän virheasennot. Näitä ovat muun muassa vaivaisenluu, vasaravarpaat ja räätälinpatti. Jalka haluaa aistia alustaa, joten kesällä on hyvä suosia kevyitä kenkiä, ja jopa paljasjalkaisuutta, jolloin nilkka saa treeniä ja kävelyn kannalta tärkeät lihakset vahvistuvat. Käytettäessä liian usein paksupohjaisia kenkiä, jalkapohjan pienet lihakset saattavat laiskistua, mikä puolestaan voi vaikuttaa koko kehon liiketoimintaan.

Kengän materiaalin on hyvä olla sään mukaan hengittävä. Esimerkiksi nahka on eri lämpötiloissa mainio valinta sen lämmönsiirtokyvyn vuoksi. Lisäksi nahka muotoutuu jalkaan. Talvella kengänpohjan tulee olla pitävästä materiaalista valmistettu ja kylmyyttä eristävä. Alumiinipohjallinen on vilujalan ystävä: lämpö siirtyy jalkapohjasta takaisin jalkaan peilin lailla. Kylmällä ilmalla kannattaa myös suosia väljää kenkää, jotta veri pääsee kiertämään. Kesällä lämpöä siirtävät kengät hiostavat vähemmän, mikä ehkäisee erilaisten infektioiden riskiä, kuten jalkasilsan tai kynsisienen muodostumista.

Jalkavoimistelu tukee lihasten ja nivelten toimintaa sekä ehkäisee virheasentoja ja kiputiloja. Jalkaterä on suunniteltu toimimaan monipuolisesti ja kaipaa siksi monimutkaisia liikkeitä pysyäkseen parhaassa toimintakunnossa. Kaupungissa jalkaterä ei saa riittävästi treeniä. Yksipuolinen maasto vähentää kuormitusta, mitä lihakset tarvitsevat kehittyäkseen. Paksupohjaisen ja tuetun juoksukengän käyttö ei ole tutkimusten mukaan vähentänyt rasitusvammojen syntymistä, sillä jalkaterä muuttuu passiiviseksi verrattuna paljain jaloin tai ohutpohjaisilla kengillä liikuttaessa. Jalkavoimistelulla voidaan vahvistaa kävelyn ja liikkumisen kannalta tärkeitä lihaksia ja ehkäistä rasitusperäisiä kiputiloja.

Jalkaterässä on 31 lihasta, jotka kaikki osallistuvat liikkeeseen. Lihasepätasapaino jalkaterässä näyttäytyy asentomuutoksia ja lisäksi voi tuntua kireytenä ja kipuna. Vaivaisenluu on yleinen kengän aiheuttama asentomuutos, jossa jalkaterän ja lihasten toiminta häiriintyy. Vaivaisenluuta voi ja kannattaa hoitaa jalkavoimistelulla. Jalkavoimistelua on helppo toteuttaa bussipysäkillä, televisiota katsoessa tai työpöydän ääressä. Yksinkertaisilla apuvälineillä, kuten kuminauhoilla ja pallolla, voidaan vahvistaa ja kehittää lihaksia ja lihaskalvoja.

Apteekkimme jalkaterapiapalveluissa panostamme jalkojen tutkimiseen ja sitä kautta koko kehon hyvinvoinnin edistämiseen. Ensimmäistä kertaa jalkojenhoitopalveluja käyttävälle asiakkaalle suosittelemmekin aina jalkojen perushoitoa, jossa paneudutaan jalkojen tutkimukseen ja saadaan selville mahdollisten iho- ja kynsimuutosten aiheuttajat. Tervetuloa tutustumaan ja keskustelemaan lisää aiheesta!

Roosa,
Jalkaterapeutti